Alla inlägg under maj 2007

Av Hallakulle - 13 maj 2007 11:21

Igår var det middagsbjudning med några vänner. Känns i huvudet idag... Det var en bra middag/fest...det säger mig i alla fall mängden disk. Vitrinskåpet är fullkomligt tömt på glas. Alla glas är använda!!! Tydligen behövs 6 glas per person…särskilt sådana glas som inte kan diskas i diskmaskin… Vad är inte en fest utan kras mycket disk?!


Nedan visar jag några bilder på dukningen. Idén med blommor i lime snodde jag från Cult Designs blogg. Jag gillar att ha dekorationer som inte skymmer sikten över bordet. Sedan gör det ju inget om det är enkelt och billigt också… 


Nu ska jag ta tag i diskberget!


Av Hallakulle - 12 maj 2007 13:48

Idag har Davidmannen och jag varit gifta i 9 månader. Självklart värt att fira!



Det var en regning dag för 9 månader sedan som Karlsson och Andersson blev Hallakulle. Personligen tycker jag att det inte kan finnas något bättre sätt att fira 9 månader på än med schlager i goda vänners lag... =)



Nedan några bilder från vår dag. Bilderna framkallar grymma minnen!


Av Hallakulle - 10 maj 2007 23:02

Ibland tar det lite lång tid att få bort vissna blommor. Likaså kan det ibland ta väldigt lång tid att få bort säsongsbetonat pynt. Denna gång tog det väldigt lång tid att få bort påskriset.



Inför ett besök slet jag snabbt bort fjädrarna och då tyckte jag grenarna var så vackra att jag behöll dem ytterligare i några veckor. Ikväll har jag pyntat grenarna med en julgransslinga. Vips, så hade jag en lampa i kontorsfönstret. Väldigt nöjd med resultatet! (Särskilt med tanke på att jag bränt hela belysningsbudgeten på en enda lampa....)

Av Hallakulle - 9 maj 2007 18:39

Häromdagen diskuterade David och jag vilka ting som egentligen betyder något för oss. Jag tror diskussionens ursprung var slit- och slängsamhället vi lever i. Vi är båda djupt oroade över miljöförstörelsen och hur vi dagarna i ända ökar på vårt sopberg med sådant som inte bryts ner de närmsta tusen åren.


Vi kom fram till att ytterst få saker i vårt hem har en betydelse för oss mer än dess primära funktion. Jag gillar min soffa, men det är bara en soffa. Likaså gillar jag vår teve, eftersom jag på den kan se massa med onödiga men sköna program. Samtidigt skulle jag inte tveka en sekund att byta ut just den teven mot en platt variant.


Däremot finns det prylar som jag skulle vilja rädda om det började brinna i lägenheten. För många människor är dessa prylar strunt, men för mig innehar de ett emotionellt värde. Sakerna tillför mig historia och minnen. De berättar vem jag är och var jag kommer ifrån.  Några saker jag skulle försöka rädda är:  


  • Den vackra duken med tillhörande servetter med pappas moster Ruts monogram på.
  • Den buckliga och rostiga plåtasken som tillhört min farmor Gerda. Hon dog när jag var sju år och mina minnen av henne är få. Kanske just därför asken är så viktig för mig.
  • Min lilla trästol, även kallad för Otto-stolen, tillverkad av pappas farbror Otto.
  • Kristallskålen som tillhört mammas mormor Mildred.
  • Sängöverkastet som min mamma virkat under många många nätter.

David vet jag skulle vilja spara åtminstone en sak och det är en ruskigt ful smällkaramell. Den plockas fram varje jul och jag kan verkligen inte påstå att den är vacker efter många års användande. Men den är tillverkad av kärlek av Davids farmor. Och det är ju det som räknas!


Vad skulle du rädda???

Av Hallakulle - 7 maj 2007 22:18

Dagen började mindre bra. Trots att jag kämpade länge med håret på morgonen såg jag ut som ett troll när jag kom till jobbet. Det var regn i luften, men ändå inte regn. Väl på jobbet påminde en kollega mig om att det var min tur att hämta posten. Ut i frissluften igen!


Väl på Posten blev jag lite konfunderad när jag hittade ett paket i posten adresserat till mig. Som privatperson... Egentligen inget konstigare med det än att gatunamnet på min arbetsplats och mitt hem nästan är samma, fast i två olika stadsdelar. Jag hade återigen skrivit fel adress och använt jobbadressen när det skulle vara hemadressen.


Helt plötsligt blev frissvädret mycket trevligare. I paketet låg nämligen en vinst från Allt i hemmet. I flera år har jag troget skickat in vykort för att delta i tävlingar. Det händer emellanåt att jag vinner. Nu vann jag en ljuslykta från Sagaform. Den ser ut som en bagel! Vilket får mig att längta till NY.

Av Hallakulle - 5 maj 2007 23:41

I natt sov jag 12 timmar! Hur lyckas man? Dödsskönt var det i alla fall....


När jag väl stigit upp fick jag lite smått panik när jag insåg att vi inte hade planerat något att göra. Fulladdad av enerigi övertalade jag David att följa med på loppis. Med ett sådant underbart väder kan man ju inte sitta hemma och spela dataspel och pilla sig i naveln!


På loppiset hittade jag ett schysst 50-tals skrivbord i teak som jag ville ha. Men David sa nej... Tydligen ska möbelinköp vara ett tvåmansbeslut. (I vissa fall hade det varit skönt om David inte brydde sig om sådana beslut som inredning...) David köpte en knallröd kaffetermos från 70-talet. Vi som inte ens dricker kaffe... =)


Därefter blev det skön promenad längs Stockholmsvatten med våra spontana vänner Erica och Mattias. Det blev picknick i det gröna med rosévin och mackor, samt bus med deras hund. 


Summa summarum blev det en underbar dag! Ett tecken på att jag ska bli mer spontan?


Eftersom inlägg är tråkiga utan bild och bildbevis saknas från dagens äventyr lägger jag upp en bild på Davids föräldrars hund Cilla.

Av Hallakulle - 4 maj 2007 10:23

Äntligen är lampan i mitt liv beställd! Tack banken för bonusen! Nu återstår bara en lång väntan på leveransen om några veckor.


Jag är snudd på idiotförklarad för att jag köper en sådan dyr lampa. Men jag är väldigt säker på min bestlite kommer att följa mig genom livet. Mycket inredningsprylar passerar genom hemmet - allt är vackert när det köps men efter några månader/år har man (i alla fall jag) tröttnat på det mesta. Då köper man nytt!  Men jag tror i alla fall att min bestlite kommer att bestå!


JÄTTEGLAD IDAG! Är även väldigt groggy efter tuff behandling på Naprapatakuten...


Av Hallakulle - 2 maj 2007 21:22


Jag är en stor pyssel-fia! Jag har jämt en stor lust att måla, skriva, sy, klistra, klippa och så vidare. Att vara kreativ helt enkelt. Inför bröllopet förra året fick jag flippa ur hur mycket som helst. Jag var på Panduro nästan en gång i veckan och jag hade grymt kul när jag skapade presentaskar, bordsdekorationer, sånghäften, gästbok mm. Numera är det inte lika lätt att komma på pyssel...


För ett tag sedan hittade jag till en blogg som heter Fixa&Dona där ägaren av denna blogg kommer med tips om hemmapyssel. Perfekt för pyssel-fia! I helgen snodde jag idéen med att piffa till en tändsticksask. Egentligen ganska onödigt...men dock så häftigt! Nu smälter vår tändsticksask in i vår fondvägg. Mobbad för detta pyssel har jag redan hunnit bli. =) But that´s the way I am!

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4 5
6
7
8
9 10
11
12 13
14 15
16
17
18
19 20
21
22 23
24
25 26 27
28
29
30 31
<<< Maj 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards